Direcció Clínica de Ginecologia i Obstetrícia
A principis del 2017 es va crear la Direcció Clínica Territorial de Ginecologia i Obstetrícia.
- Director clínic: Sergio Martínez
La Direcció Clínica de Ginecologia i Obstetrícia està integrada per:
La seva posada en marxa va significar la implementació d’un model nou que inclou més de 150 professionals i que té per objectiu oferir una assistència d’excel·lència i de prestigi, en la qual es prioritza tant l’atenció primària i de proximitat, com el desenvolupament del terciarisme especialitzat a l’Hospital.
Per fer efectiu aquest plantejament de coordinació i continuïtat assistencial, es combinen diferents estructures transversals de caràcter territorial i interdisciplinari, com la Unitat Territorial de Medicina Fetal, la Unitat Funcional de Ginecologia Oncològica, la Unitat Funcional de Càncer de Mama o la Unitat de Patologia Cervical i Vulvar.
També es potencia la mobilitat dels professionals entre l’hospital i els ASSIR, amb la concentració d’expertesa en uns referents per sub-processos obstètrics i ginecològics, consultes d’enllaç amb l’hospital, programes de formació continuada, docència pregrau i postgrau i projectes de recerca compartits.
Paral·lelament a la potenciació del terciarisme i l’alta tecnologia (cirurgia oncològica avançada, robòtica, diagnòstic i terapèutica fetal, etc.) s’ha posat especial interès en els aspectes qualitatius de l’assistència, com la promoció d’iniciatives d’humanització de l’atenció obstètrica amb la màxima seguretat i el mínim intervencionisme, seguretat quirúrgica, participació de la ciutadania i respecte a la diversitat.
Aquests són els valors propis de la Direcció Clínica:
- Missió
Oferir una atenció en salut sexual i reproductiva de màxim nivell d’eficàcia i eficiència, basada en la millor evidència disponible, participativa i respectuosa amb la diversitat a les dones de Badalona i Sant Adrià amb l'objectiu de millorar la seva salut global, la seva qualitat de vida i nivell de satisfacció. - Visió
Ser reconeguts com un servei d’atenció a la salut de la dona d’excel·lència en assistència, docència, recerca i innovació, model d’integració funcional dels dispositius assistencials del territori, de sinèrgia de l’expertesa i talent dels professionals i d’optimització dels recursos. El segell diferencial és la humanització de l’atenció en salut sexual i reproductiva honestament centrada en les necessitats de la dona i família. - Valors
Els nostres valors son qualitat, la confiança, la col·laboració, el compromís, el respecte a la autonomia dels ciutadans i la seva diversitat socio-cultural, assolint la màxima seguretat i satisfacció de la dona i nadó (fórmula Can Ruti (C+E)x(C+Q+E)=S2)
C Compromís; E Empatia; C Competència; Q Qualitat; E Eficiència; S Salut; S Satisfacció
Cap a una Obstetrícia adaptada als temps
En els darrers anys s’han fet esforços per millorar la qualitat de l’atenció a les dones en la seva salut sexual i reproductiva, i especialment durant el procés d’atenció a la maternitat, part i post part. Aquestes millores han considerat no només els avenços basats en l’ús de la tecnologia, que han permès avançar en les tècniques diagnòstiques i terapèutiques (que garanteixen una màxima seguretat de la mare i nadó), sinó que també han anat introduint progressivament el concepte de millora en el tracte perquè esdevingui més respectuós, i en aconseguir una millor percepció de satisfacció en les dones i les famílies que utilitzen els serveis públics de salut.
Aquesta realitat s’emmarca en l’actual revisió de com el gènere impacta sobre la salut, més enllà dels condicionants biològics. Incorporar la perspectiva de gènere en la salut té un gran impacte, en totes les esferes mèdiques, que està permetent avançar en la correcció del biaix històric d’un model social i sanitari androcèntric i hetero-patriarcal, i precisament té unes connotacions particulars en l’àmbit de la salut sexual i reproductiva.
La Direcció Clínica comparteix aquesta mirada més àmplia, respectuosa e inclusiva en atenció matern-fetal, motiu pel qual s’estan desplegant diferents accions i eines d’intervenció, entre les quals cal destacar:
- Condicionament, remodelació i humanització dels espais assistencials d’atenció en salut sexual i reproductiva.
- Humanització del model d’atenció i acompanyament matern-fetal. Millora de la satisfacció i experiència viscuda.
- Centre de Naixements Laietània. Potenciació del paper de la llevadora com a professional de referència de l’embaràs i part de baixa complexitat.
- Acreditació del centre en lactància materna iHAN.
- Comissió multidisciplinària en “Prevenció de violència obstètrica”.
- Racionalització i seguiment d’ indicadors d’intervencionisme obstètric innecessari.